پرکار بودن و داشتن فعالیت و تلاش در صحنه عمل یکی دیگر از شاخصهای نیروی انسانی کارآمد نظام علوی است. خیلیها وقت حرف و گفتمان، خوب نطق میکنند اما همین که در مدیریت وارد شدند و زمان عمل فرا رسید، در انجام وظایف کوتاهی میکنند و یا کثرت کارها آنها را مغلوب و درمانده میکند. امام علیهالسلام پیوسته کارگزاران خویش را به خدمت هر چه تمامتر به مردم و تامین رفاه و آسایش آنان فرا میخواند.(رک:نهج البلاغه،نامه50 و59)
امام علیهالسلام در نامهای به اسود بن قطبه فرمانده سپاه حلوان(در جنوب شهر سرپل ذهاب فعلی) نوشتند:«بدان که دنیا سرای آزمایش است و دنیادار ساعتی در آن از تلاش در راه خدا آسوده نباشد مگر آن که همان مایۀ حسرت او در روز قیامت گردد.»(نامه/59) آن حضرت تلاش نیروی انسانی در جهت تامین نیازها و رفاه مردم را یکی از حقوقی میدانست که بر عهده آنان است.«از جمله حقوقی که بر تو لازم گشته آن است که خود را نگهداری و به قدر توان خود در کار رعیت تلاش کنی»(نامه/59) بعد در ادامه فلسفه این تلاش را چنین تبیین فرمودند:«زیرا سودی که از این کار به تو میرسد بیش از فایدهای است که تو به مردم میرسانی»(نامه/59)
آن حضرت از منت گذاشتن بر خلق به خاطر خدمتی که به آنها نمودهاند پرهیز میداد و تاکید میکرد:کارگزار اسلامی نباید کاری را که برای مردم انجام میدهد بزرگ بشمارد. بدین جهت حضرت توصیه میکردند کارگزاران حکومتی از کسانی انتخاب شوند که کارهای مهم او را مغلوب و درمانده نسازد و کثرت کارها او را پریشان و خسته نکند.(نامه/53) آن حضرت ویژگی بارز نیروی سازمانی را تلاش و پشتکار در خدمت به مردم میدانست و عقیده داشت که کارگزار حکومت علوی باید «در انجام کاری که به صلاح اوست کوتاهی نورزد و برای رسیدن به حق در امواج سختی ها فرو رود»(نامه/53) به دیگر سخن باید سرمایه انسانی کارآمد کسی باشد که در حوزه فعالیت نسبت به وظایف محوله کوتاهی نکند و «از کسانی نباشد که در اثر غفلت و رساندن نامههای کارمندانت به تو و گرفتن جوابهای صحیحش از تو کوتاهی نماید، خواه در اموری باشد که از طرف تو دریافت میدارند و یا از سوی تو میبخشند» (نامه/53)به تعبیرعلی علیهالسلام، باید به هر کسی که پشتکار ندارد، تکیه نکرد(حکمت/211)چرا که نیروی ساکت و راکد بدرد نمیخورد بلکه سازمان اداری به عناصر فعال و پرتحرک فکری و کاری نیازمند است. در آخرین خطبه نهجالبلاغه بصورت یک اصل کلی آمده: «خداوند شکرگزاری را بر عهده شما نهاده و امرش را برایتان باقی گذارده و در میدان فراخ مسابقه مهلتتان داده تا برای رسیدن به هدف از یکدیگر پیشی گیرید.»(خطبه/241) پس کمر را محکم ببندید و دامن را درهم بپیچید که آهنگ جدی و رسیدن به ارزش های بلند با شکمبارگی و خوشگذرانی جمع نمیشود. چون براى مقابله با مشکلات و پیروزى بر آنها، ارادهاى آهنین لازم است تا انسان از نیروهاى نهفته در وجود خود، بیشترین بهره را برد. دست روى دست گذاشتن هنر نیست، چراکه مردان بزرگ در سایه سعى و تلاش، قلهها را فتح کردند.
امام علیهالسلام به عنوان یک الگوى عملى که از ثانیههاى عمر خود چه در مسایل دنیوى و چه اخروى، بیشترین بهره را گرفته و آرزوى همگان را در رسیدن به آن مقامات به حسرت تبدیل کرده است، در فرمایشى هر غفلتزدهاى را به تلاش و کوشش فرا مىخواند که «اى غفلتزده، بکوش، بکوش» (خطبه/153) که ساختن آیندهاى آباد و سعادتمند در گرو دستهاى پرتوان و زحمتکش است.آن حضرت گاه جهت به راه انداختن انسانها براى فعالیت و تلاش در زندگى، از تلاش و کوشش موجودات الهى مثال مىزد تا همگان از کار و فعالیت آنها درس تلاش بگیرند و در زندگى خود جدیت داشته باشند. در یکى از خطبهها، از تلاش و فعالیت مورچه سخن مىگوید: «به مورچه و کوچکى چثه آن بنگرید.که چگونه روى زمین راه مىرود و براى به دست آوردن روزى خود تلاش مىکند؟ دانهها را به لانه خود منتقل مىسازد و در جایگاه مخصوص نگه مىدارد، در فصل گرما براى زمستان تلاش کرده و به هنگام درون رفتن بیرون آمدن را فراموش نمىکند.»(خطبه/185)
درباره این سایت